Golvbeläggningar

De trafikerade betongytorna som används i parkeringshus i flera våningar och under jord är indelade i toppdäck och utsatta områden, ramper, mellanliggande däck och markbärande plattor. Beläggningarna på dessa fyra golvtyper utsätts för olika fenomen. Följaktligen ställs olika tekniska krav på deras respektive beläggningssystem.

Toppdäck och exponerade områden

På öppna parkeringsdäck som är helt utsatta för vädret finns det fler influenser som påverkar beläggningssystemet än för invändiga ytor. Dessa inkluderar värme från solens strålning, UV -ljus och snabba temperaturförändringar under åskväder. Många regioner upplever också kyla, is och snö under vintermånaderna. OS 10 och OS 11 system används normalt som beläggningssystem på utsatta däck.

Ramper

På ramperna på både flervåningsparkeringar och underjordiska parkeringsplatser utsätts golvslitage för hög mekanisk belastning från accelerations- och bromsande fordon. Följaktligen är mycket nötningsbeständiga beläggningssystem vanliga på sådana ytor (OS 8), ofta i kombination med noggrant inbäddade, hårda aggregat och torrskakande sand eller liknande.

Mellanliggande däck

Trafikerade däckplattor tenderar att ge den största ytan av specialbyggda parkeringsplatser. På parkeringshus med flera våningar är de olika parkeringsnivåerna vanligtvis öppna vid sidorna, medan de i underjordiska parkeringsplatser alltid stängs av. Mellanliggande däck är domänen för robust epoxiharts och KineticBoost® -beläggningar (OS 8), ibland i kombination med spricklappningssystem. Vissa specialistplanerare föredrar sprickbildande OS 10 och OS 11 beläggningar på dessa ytor.

Markkontaktade golvplattor

För markkontaktgolv på specialbyggda parkeringsplatser väljer planeringsingenjörer och arkitekter vanligtvis resistent epoxiharts eller KineticBoost®-system (OS 8). Sådana ytor måste noggrant blästras och förseglas före beläggning för att säkerställa en hållbar, långvarig vidhäftning.

 

 

abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123